Przedmiotem opodatkowania podatkiem leśnym są grunty leśne sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna. Podmiotami obowiązanymi do zapłaty podatku leśnego są: - właściciel - posiadacz samoistny - użytkownik wieczysty - w niektórych przypadakach posiadcz zależny lasu ( gdy las stanowi własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego ). Powstanie i wygaśnięcie obowiązku podatkowego Obowiązek podatkowy powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał tytuł prawny do lasu lub nastąpiło objęcie lasu w posiadanie. Obowiązek podatkowy w podatku leśnym wygasa ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały istnieć okoliczności uzasadniajace ten obowiązek. Czynności i dokumenty związane z podatkiem leśnym Zgodnie z art.6 ust. 2 i ust. 5 ustawy o podatku leśnym podatnicy podatku leśnego są obowiązani składać organowi podatkowemu, właściwemu ze względu na miejsce położenia lasu, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru: - informacje o lasach ( osoby fizyczne) w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniającej powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego, - deklaracje na podatek leśny ( osoby prawne i jednostki organizacyjne, w tym spółki nie posiadające osobowości prawnej) w terminie do dnia 15 stycznia roku podatkowego, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiazku. Jeżeli las stanowi współwłasność ( znajduje sie w posiadaniu ) osoby fizycznej oraz jednocześnie osoby prawnej bądź jednostki organizacyjnej ( w tym spółki ) nie posiadającej osobowości prawnej - osoba fizyczna składa deklarację na podatek leśny oraz opłaca podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne. w takim przypadku osobie fizycznej nie jest doręczana decyzja ustalająca wysokość zobowiązania podatkowego. Obowiązek składania informacji o lasach oraz deklaracji na podatek leśny dotyczy równiez podatników korzystających ze zwolnień na mocy przepisów ustawy o podatku leśnym ( w tym na mocy uchwały Rady Gminy ) - art. 6 ust. 6 ustawy o podatku leśnym. Podatnicy obowiazani są do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego w organie podatkowym gminy właściwym dla podatku leśnego. Obowiązek złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego nie dotyczy podatników, którym Urzad Skarbowy nadał numer identyfikacji podatkowej (NIP ), oraz podatników, którzy dokonali w Urzędzie Skarbowym zgłoszenia identyfikacyjnego w związku z wykonywaniem obowiązków podatnika podatku dochodowego, od towarów i usług lub akcyzowego, płatnika podatków, płatnika składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne. Szczegółowe zasady składania zgłoszeń idenyfikacyjnych i aktualizacyjnych w podatku rolnym określa ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 3 czerwca 2019 r. w sprawie wzorów informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny (Dz.U.2019.1126 ). Stawki podatku leśnego - od 1 ha - równowartość pieniężna 0,220 m3 drewna obliczona według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy, - dla lasów ochronnych oraz lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych - 50% stawki określonej wyżej. Rada gminy może, w drodze uchwały , obniżyć kwotę stanowiącą średnią cenę sprzedaży drewna przyjmowaną jako podstawa obliczenia podatku leśnego na obszarze gminy. Terminy i sposoby płatności podatku leśnego - osoby fizyczne - w 4 ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego - do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego - osoby prawne i jednostki organizacyjne , w tym spółki nie posiadające osobowości prawnej - za poszczególne miesiące - do 15 dnia każdego miesiąca - przelewem na konto lub - w przypadku osób fizycznych - również gotówką ( jeżeli pobór podatku dokonywany jest w formie inkasa ). Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym ( Dz.U.2019.888 t.j.).