jaswbrukseliDo zasmakowania w produktach lokalnych, przedstawiciele gminy Gorzyce zachęcali Brukselczyków, którzy wzięli udział w biegu Polish Run, organizowanym przez Dom Polski Wschodniej w Brukseli i Ambasadę RP w Królestwie Belgii.

- To była znakomita promocja naszego regionu. Dzięki wsparciu i zaangażowaniu Marszałka Województwa Podkarpackiego mogliśmy przekonać mieszkańców Belgii do naszych znakomitych smaków, ale przede wszystkim porozmawiać o współpracy w dziedzinie rozwoju gospodarczego i rolniczego naszej gminy – podkreśla Leszek Surdy, wójt Gorzyc.

Gmina Gorzyce uczestniczyła w wydarzeniu dzięki staraniom radnego sejmiku Władysława Stępnia. Za zgodą i pełną aprobatą Marszałka Województwa Podkarpackiego – Władysława Ortyla, przedstawiciele gminy reprezentowali Województwo Podkarpackie w organizowanej po raz pierwszy imprezie biegowej Polish Run.

Na linii startu, by wspólnie pokonać dystans 10 kilometrów malowniczo wytyczonej trasy, stawiło się prawie 600 biegaczy z 34 krajów. Oprócz głównego biegu na 10 km prowadzącego przez park w gminach Woluwe Saint-Lambert i Woluwe Saint-Pierre organizatorzy przewidzieli również dodatkowe atrakcje dla dzieci. Miały one między innymi rywalizować w biegach na 400 i 800 metrów.

Impreza przygotowana przez Dom Polski Wschodniej w Brukseli i Ambasadę RP w Królestwie Belgii, miała na celu promocję Polski, regionów wschodnich naszego kraju, aktywizację ludzi kochających sport oraz propagowanie zdrowego i aktywnego tryby życia, dlatego cenny produkt z Podkarpacia doskonale wpisywał się w organizowane wydarzenie.

Organizatorzy, do udziału w wydarzeniu promującym nasz kraj zaprosili przedstawicieli świata instytucji europejskich, dyplomatów, mieszkańców Belgii i przedstawicieli firm oraz media. Gośćmi honorowymi wydarzenia byli: Pan Artur Orzechowski – Ambasador RP w Królestwie Belgii, Bernard Nikaj – Ambasador Kosowa, Bogdan Wenta – Poseł do Parlamentu Europejskiego oraz burmistrzowie brukselskich gmin Woluwe Saint-Lambert i Woluwe Saint-Pierre.

Jak w każdej szanującej się imprezie sportowej nie mogło zabraknąć również ciekawych nagród. Czwartemu na mecie biegaczowi z Dortmundu przypadł voucher na weekendowy pobyt dla 2 osób w Hotelu Rzeszów. Pięciuset pierwszych zarejestrowanych uczestników biegu otrzymało także specjalnie na tę okazję przygotowane koszulki. Każdy z uczestników, który ukończył bieg otrzymał pamiątkowy medal, a zwycięzcy również puchary. Na mecie na wszystkich uczestników czekały drobne upominki. Do zwycięzców w biegach dziecięcych trafiły pamiątkowe puchary oraz liczne nagrody ufundowane przez Komisję Europejską i polskie regiony.

Bieg odbył się w ramach Europejskiego Tygodnia Sportu, który jest inicjatywą Komisji Europejskiej, promującą sport i aktywność fizyczną w całej Europie. Ta ogólnoeuropejska kampania realizowana pod hasłem #BeActive (Bądź aktywny), ma zachęcić mieszkańców Wspólnoty do aktywnego trybu życia.

Zawodom na 10 km oraz pozostałym atrakcjom sportowym towarzyszył piknik rodzinny połączony z promocją gospodarczą Województwa, w tym promocją podkarpackich specjalności kulinarnych. Na specjalnie wydzielonej powierzchni, przedsiębiorcy z regionu mieli okazję nawiązać kontakty biznesowe i porozmawiać nt. możliwości wprowadzenia podkarpackich produktów rolno-spożywczych na rynek belgijski. Szczególnym zainteresowaniem uczestników cieszyło się stoisko, na którym serwowano rozmaite i wyśmienite potrawy oparte na fasoli wrzawskiej, czyli produkcie regionalnym z Gminy Gorzyce w Województwie Podkarpackim.

Przedstawiciele podkarpackich przedsiębiorców z Gorzyc, zaproszonym gościom i uczestnikom biegu serwowali ponad 20 różnych rodzajów potraw, wśród nich m.in.: pasty z fasoli, delikatne sałaty z dodatkiem fasoli i pieczonej kaczki oraz z łososiem, sałatkę polską ze śledziem, burakiem i fasolą, pasztet z bakłażana, papryki i fasoli, kiełbasy fasolowe, wrzawską zupę białą, zupę gulaszową Barona Horocha, pierogi z dynią, fasolą i papryczką chili, ciasto marszałka, czyli wyborny sernik z fasolą, szarlotki z kruchym ciastem fasolowym, rogaliki na ciepło oraz gorzyczaki.

To tylko część menu, jakie przygotował na zlecenie Województwa Podkarpackiego i Urzędu Gminy Gorzyce – Marek Łukasiewicz, szef kuchni i ambasador kampanii promocyjnej „Zasmakuj w produktach lokalnych gminy Gorzyce”.

 – W opracowanej koncepcji menu, chcieliśmy zaskoczyć naszych gości różnorodnością smaków oraz pokazać, jak fasolę wrzawską „Piękny Jaś” można wykorzystać w kuchni. Fasola, która uprawiana jest w widłach Wisły i Sanu ma wyjątkowe walory smakowe, takiej fasoli nie ma nigdzie w świecie. To nasze naturalne, regionalne bogactwo, dodatkowo to bardzo wdzięczny produkt, który z powodzeniem można wykorzystywać zarówno do przygotowania przystawek, dań głównych, ale także deserów – opowiada Marek Łuksiewicz z Gastro Team.

Warto podkreślić, że fasola wrzawska „Piękny Jaś” to produkt dedykowany szczególnie tym, którzy dbają o swoje zdrowie. Fasola jest znakomitym uzupełnieniem diety u osób, które nie mogą spożywać glutenu. „Piękny Jaś” jest źródłem łatwo przyswajalnego białka i wielu minerałów. Fasola zapobiega miażdżycy, nadciśnieniu i zakrzepom ponadto korzystnie wpływa na tkankę nerwową i mózg, poprawia koncentrację i pamięć. Fasola wrzawska to produkt najwyższej jakości, potwierdza to unijny certyfikat Chroniona Nazwa Pochodzenia.

Wśród reprezentantów gminy Gorzyce, którzy uczestniczyli w imprezie promocyjnej wzięli udział m.in. Leszek Surdy – wójt Gorzyc, Teresa Lipińska – radna Starostwa Powiatowego w Tarnobrzegu, Wacław Pyrkosz i Marek Bartoszek – producenci fasoli warzawskiej „Piękny Jaś”, Paulina Kowal – przedstawicielka firmy Federal Mogul, Monika Zając – odpowiedzialna z promocję gminy Gorzyce, Marcin Krzemiński, radny gminy i współorganizator  biegu ulicznego Gorzycka 5 oraz Marek Łukasiewicz z Gastro-Team – ambasador kampanii „Zasmakuj w produktach lokalnych gminy Gorzyce”.

Gmina Gorzyce nie tylko podbiła podniebienia Brukselczyków. W biegu na dystansie 10 km wystartował reprezentant Gminy Gorzyce i Województwa Podkarpackiego – Marcin Krzemiński, który w klasyfikacji OPEN zajął piąte miejsce i był pierwszym Polakiem, który przekroczył linię mety.

Sukces pierwszego polskiego biegu w Brukseli nie byłby możliwy bez pomocy, wsparcia i zaangażowania wielu partnerów, a w szczególności Ambasady RP w Królestwie Belgii oraz firmy KobusArt, dzięki której powstał projekt graficzny plakatu promującego wydarzenie i okolicznościowych koszulek.

Dom Polski Wschodniej w Brukseli zaprasza do obejrzenia galerii zdjęć oraz krótkiej relacji video, a przede wszystkim do udziału w kolejnej edycją biegu w 2018 r.

Udział podkarpackich przedsiębiorców w wydarzeniu, współfinansowany był z projektu „Promocja Gospodarcza Województwa Podkarpackiego” realizowanego ze środków RPO WP 2014-2020, Oś priorytetowa I. Konkurencyjna i innowacyjna gospodarka, Działanie 1.3. Promowanie przedsiębiorczości.

fot. Bartek Czajkowki, Monika Zając, Marek Bartoszek, Paulina Kowal