Podstawowym działem w zarządzaniu bezpieczeństwem na terenie gminy jest zarządzanie kryzysowe (jest to działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do podejmowania nad nim kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych oraz odtwarzaniu infrastruktury lub przywracaniu jej pierwotnego charakteru). Zarządzanie kryzysowe to zadanie własne gminy, finansowane z własnego budżetu.
Dodatkowo w budżecie gminy jest co roku tworzona rezerwa celowa na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego.
Głównymi przepisami prawa w tym zakresie są: ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r.
o zarządzaniu kryzysowym oraz ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, która w art. 7, ust. 1, pkt. 14 mówi, że w szczególności zadania własne obejmują sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej
i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.
Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na terenie gminy jest wójt. Do zadań wójta w sprawach zarządzania kryzysowego należy kierowanie działaniami związanymi z monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie gminy oraz realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego.
Wśród zadań z planowania cywilnego do obowiązków wójta należeć będzie realizacja zaleceń do gminnego planu reagowania kryzysowego oraz opracowywanie i przedkładanie staroście do zatwierdzenia gminnego planu reagowania kryzysowego. Wójt na terenie gminy jest również organem właściwym do zarządzania, organizowania i prowadzenia szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu reagowania na potencjalne zagrożenia oraz wykonywania przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania gminy. Wśród kompetencji wójta można również wyróżnić przeciwdziałania skutkom zdarzeń o charakterze terrorystycznym oraz zadania z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.
W czasie stanu klęski żywiołowej (ustawa o stanie klęski żywiołowej – Dz. U. 2014 r., poz. 333 z późn. zm.) wójt kieruje działaniami prowadzonymi na obszarze gminy w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia. W zakresie tych działań, wójt może m.in. wydawać polecenia wiążące organom jednostek pomocniczych, kierownikom jednostek organizacyjnych utworzonych przez gminę, kierownikom jednostek ochrony przeciwpożarowej działających na obszarze gminy oraz kierownikom jednostek organizacyjnych czasowo przekazanych przez właściwe organy do jego dyspozycji
i skierowanych do wykonywania zadań na obszarze gminy.
Na szczeblu gminnym opracowuje się szereg planów mających poprawić bezpieczeństwo mieszkańców, takich jak np. Plan Zarzadzania Kryzysowego, Plan Operacyjny Ochrony Przed Powodzią.
W naszym przypadku głównym zagrożeniem jest zagrożenie powodziowe (powodzie w 2001 i 2010 roku, zagrożenie powodziowe w maju br.). Nie można pominąć jednak innych zagrożeń jak wichury i nawalne opady deszczu. Wspomnieć trzeba również o zagrożeniach związanych z działalnością człowieka – czyli wszelkiego rodzaju katastrofy przemysłowe, budowlane oraz wypadki drogowe. Możliwe są także sytuacje kryzysowe o charakterze zagrożeń epidemiologicznym.
Bardzo ważną kwestią w temacie bezpieczeństwa są również Ochotnicze Straże Pożarne. Ostatnie kilka lat, w bogatej bo ponad wiekowej historii, dla Ochotniczych Straży Pożarnych z terenu Gminy Gorzyce były okresem ogromnego wysiłku związanego
z powodziami z 2010 r. a także okresem niespotykanego dotychczas wzbogacenia się w nowe wyposażenie i obiekty. Systematyczne aktywne działania strażaków ochotników, wsparte przez wielu zacnych ludzi, w tym przez wójta gminy, przyniosły konkretne efekty. Każda jednostka otrzymała wiele sprzętu: nowe samochody lub samochody po całkowitej karosacji (wyposażenie w specjalistyczne nadwozie strażackie), łodzie, motopompy (w tym jedna
o dużej wydajności), urządzenie do napełniania worków piaskiem. W Trześni oraz Gorzycach rozbudowano remizę, wszystkie pozostałe wyremontowano i odnowiono.
Pamiętać należy jednak, że piękne remizy i nowoczesny sprzęt na nic by się zdały gdyby nie ludzie. Osobiste zaangażowanie, poparte wieloma godzinami szkoleń i ćwiczeń, czyni ze strażaków ochotników prawdziwych profesjonalistów. Pamiętajmy także, że strażacy to nie tylko mężczyźni, jak czasami dość powszechnie się sądzi. Także wiele dziewcząt i kobiet jest zaangażowanych w to działanie.
Oprócz zarządzania kryzysowego i OSP w skład systemu bezpieczeństwa na terenie gminy wchodzą również:
- sprawy wojskowe i obronne (np. przeprowadzenie kwalifikacji wojskowej, nakładanie świadczeń na rzecz obronności, dokumentacja Akcji Kurierskiej, dokumentacja Stałego Dyżuru);
- obrona cywilna (utrzymywanie w gotowości Formacji Obrony Cywilnej, organizacja Systemu Ostrzegania i Alarmowania, ochrona zabytków na wypadek sytuacji kryzysowej).
TŁUMACZ JĘZYKA MIGOWEGO W URZĘDZIE GMINY
Osoby niesłyszące przy załatwianiu administracyjnych spraw mogą skorzystać z pomocy tłumacza migowego.
Wystarczy zgłosić chęć skorzystania z tej usługi 3 dni przed planowaną wizytą w Urzędzie Gminy osobiście lub korzystając z pomocy osoby trzeciej dzwoniąc pod numer (15) 8362 075, a także wysyłając faks pod numer (15) 8362 209 oraz e-maila na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.