logotyp22

Jak dbać o swoje bezpieczeństwo w sieci i nie narażać na nie innych? Jak zbudować i zaprogramować własnego robota? Taką wiedzą mogą pochwalić się uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Sokolnikach – uczestnicy projektu Geniusz IT.

„Geniusz IT” realizowany jest w gminie Gorzyce od 1 stycznia 2017 r. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego 2014-2020. – Liderem projektu jest Aldeo Systemy Zarządzania, a partnerami: firma CDG PRO oraz trzy samorządy gmina Nowa Sarzyna i gmina Ostrów i oczywiście gmina Gorzyce. W projekcie o wartości ponad 2,3 mln zł uczestniczyło 1032 uczniów szkół podstawowych oraz 135 nauczycieli. Gmina Gorzyce projektem objęła 120 dzieci i 19 nauczycieli – wylicza Magdalena Wrońska – koordynator projektu, pracownik Urzędu Gminy Gorzyce.

Na realizację projektu, gmina nie wydała złotówki, za to korzyści z tytułu realizacji Geniusza IT są znaczące. – To, co mnie najbardziej cieszy, co jest efektem tego programu to wiedza. Wiedza zdobyta zarówno przez dzieci, ale przede wszystkim nauczycieli, którzy będą mogli przyszłościowo kontynuować takie zajęcia w szkole i przekazywać swoją wiedzę uczniom. Ponadto szkoła zyskała profesjonalny sprzęt, który będzie służył zarówno do prowadzenia zajęć z robotyki, ale także będzie używany choćby na zajęciach z informatyki – mówi Leszek Surdy, wójt Gorzyc.

W poniedziałek w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Sokolnikach odbyło się podsumowanie projektu, podczas którego uczniowie zaprezentowali swoje umiejętności – Chcieliśmy przedstawić w sposób humorystyczny zasady korzystania z Internetu, co w sieci można, a czego nie. Nasi uczniowie przedstawili również zasady programowania oraz roboty, które sami zbudowali podczas zajęć – opowiada Małgorzata Wajs, dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Sokolnikach.

Celem projektu było podniesienie kompetencji cyfrowych uczniów oraz nauczycieli. Pierwsza część projektu obejmowała zakup doposażenia szkoły w tablety, tablice interaktywne, zestawy klocków Lego do budowania robotów Lego EV3 Educations oraz Lego We Do.

Druga część projektu była dedykowana nauczycielom, którzy zostali przeszkoleni  w zakresie prowadzenia zajęć z bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni oraz programowania  i budowania robotów.

Ostatnia cześć obejmowała zajęcia dla uczniów. Uczestniczyło w nich 120 dzieci w wieku od 5 do 14 lat. Uczniowie w ramach zajęć zdobyli umiejętności w zakresie świadomego wykorzystywania narzędzi elektronicznych w procesie kształtowania umiejętności algorytmicznego i logicznego myślenia oraz identyfikacji zagrożeń związanych z cyberprzestrzenią.