Ustawa z dnia 21 czerwca 2001r., o dodatkach mieszkaniowych ( Dz.U.2019.2133 t.j.)
Miejsce załatwienia sprawy
Urząd Gminy Gorzyce, ul. Sandomierska 75, pok nr. 19 tel. 8362075 wew.13 insp. Roman Modras.
Termin załatwienia
W ciągu miesiąca od dnia złożenia wniosku.
Tryb odwoławczy
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, za pośrednictwem Wójta Gminy w terminie 14 dni licząc od daty otrzymania.
Dodatkowe informacje
INFORMACJA DLA OSÓB UBIEGAJĄCYCH SIĘ O DODATEK
MIESZKANIOWY
Dodatek mieszkaniowy przyznaje na wniosek osoby uprawnionej do dodatku
mieszkaniowego Wójt Gminy w drodze decyzji administracyjnej (wnioskodawca
składa osobiście w Urzędzie Gminy w pok. nr 19 wniosek o przyznanie dodatku
mieszkaniowego na obowiązującym druku, potwierdzonym przez Zarządcę
(Spółdzielnię Mieszkaniową).
Do wniosku dołącza się deklarację o dochodach za okres 3 m-cy kalendarzowych
poprzedzających dzień złożenia wniosku wypełnioną wg wzoru umieszczonego na
tablicy ogłoszeń oraz inne niezbędne dokumenty.
Wykaz dokumentów do wglądu niezbędnych przy
składaniu wniosku:
-osoby pracujące: zaświadczenie o wys. dochodów za okres 3 m-cy
(wyliczone do celów dod. mieszk.).
-renciści, emeryci: odcinki świadczeń z 3 m-cy poprzedzających (akt.
decyzja o przyznaniu świadczenia).
-osoby niepracujące:
zaświadczenie z PUP o wysokości zasiłku dla bezrobotnych lub o wys. składki na
ubezp. zdrowotne lub o niefigurowaniu w ewidencji. (w przypadku braku w/w
dokumentów oświadczenie pod odpowiedzialnością karną)
-osoby pobierające zasiłek
rodzinny: dokumenty potwierdzające
wysokość zasiłku z ost. 3 miesięcy.
-osoby prowadzące działalność
gospodarczą: zaświadczenie o
wysokości dochodów za ostatnie 3 m-ce z Urzędu Skarbowego lub oświadczenie o
uzyskanych dochodach.
-płatnicy podatku rolnego:
dochód ustala się wg pow. gruntów w ha przelicz. (decyzja w sprawie wymiaru
podatku) i dochodu z 1 ha przel. ogłaszanego przez Prezesa GUS (IX.2019r. =
2.715 zł/rok)
-osoby otrzymujące alimenty:
odcinki świadczeń z 3 m-cy
poprzedzających lub wyrok Sądu.
-osoby otrzymujące pomoc
finansową od innych osób:
oświadczenie o wysokości otrzymanej pomocy.
-osoby pobierający stałe
świadczenia z OPS: wydruk pobranych
świadczeń z OPS.
-osoby, którym przysługuje
ryczałt na zakup opału: ostatni
rachunek za en. elektryczną.
-w s z y s c y:
wykaz opłat czynszowych za miesiąc w którym składany jest wniosek; wykaz
powinien być wystawiony na imię i nazwisko wnioskodawcy lub współmałżonka
wspólnie zamieszkującego, a ilość osób wykazanych w deklaracji powinna być
zgodna z ilością osób w wykazie opłat czynszowych.
-Oświadczenie o wyrażeniu zgody na przeprowadzenie wywiadu
środowiskowego.
Za dochód uważa
się wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu
składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe. Osoby zarejestrowane w
PUP nie pobierające zasiłku dla bezrobotnych za których PUP opłaca składki na
ubezpieczenie zdrowotne wpisują jako dochód wysokość tych składek za ostatnie 3
m-ce. Do dochodu nie wlicza się świadczeń pomocy materialnej dla uczniów,
dodatków dla sierot zupełnych, jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się
dziecka dodatku z tytułu urodzenia dziecka, pomocy w zakresie dożywiania,
zasiłków pielęgnacyjnych, zasiłków okresowych z pomocy społecznej,
jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy społecznej
oraz dodatku mieszkaniowego.
Przez gospodarstwo domowe
rozumie się lokatora samodzielnie zajmującego lokal lub lokatora, jego małżonka
i inne osoby wspólnie z nim zamieszkujące i gospodarujące, które swoje prawa do
zamieszkiwania w lokalu wywodzą z prawa tego lokatora.
Wójt Gminy może odmówić przyznania dodatku
mieszkaniowego, jeżeli w wyniku przeprowadzenia wywiadu środowiskowego
ustali, że występuje rażąca dysproporcja między niskimi dochodami wykazanymi w
złożonej deklaracji, a faktycznym stanem majątkowym wnioskodawcy,
nieuzasadniająca przyznania pomocy finansowej na wydatki mieszkaniowe.
Upoważniony pracownik przeprowadzający wywiad środowiskowy może żądać od
wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego złożenia oświadczenia o
stanie majątkowym, zawierającego w szczególności dane dotyczące posiadanych:
ruchomości i nieruchomości, zasobów pieniężnych. Odmowa złożenia oświadczenia
stanowi podstawę do wydania decyzji o odmowie przyznania dodatku mieszkaniowego.
Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy,
licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.
Dodatku mieszkaniowego nie
przyznaje się, jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 2% kwoty najniższej
emerytury. Kwota najniższej emerytury od dnia 01.03.2020r. wynosi 1200,00 zł.
? 2% = 24,00 zł.
Jeżeli w wyniku wznowienia
postępowania stwierdzono, że dodatek przyznano na podstawie nieprawdziwych
danych zawartych w deklaracji lub wniosku, osoba otrzymująca dodatek jest
obowiązana do zwrotu nienależnie pobranych kwot w podwójnej wysokości wraz z
odsetkami i kosztami egzekucyjnymi.
Powierzchnia normatywna:
1 osoba - 35m2 2 osoby -
40 m2 3 osoby - 45m2
4 osoby
- 55m2 5 osób - 65m2
6 osób - 70m2
Dla każdej
kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię o 5m2. Dodatek
mieszkaniowy przysługuje, gdy powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego nie
przekracza normatywnej powierzchni o więcej niż: 30% albo 50% pod warunkiem, że
udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie
przekracza 60%.
Jeżeli osoba ubiegająca się o dodatek mieszkaniowy
zamieszkuje w lokalu mieszkalnym lub domu niewchodzącym w skład mieszkaniowego
zasobu gminy, do wydatków przyjmowanych dla celów obliczenia dodatku zalicza się
wydatki, które w wypadku najmu lokalu mieszkalnego byłyby pokrywane w ramach
czynszu, lecz wyłącznie do wysokości czynszu, jaki obowiązywałby dla danego
lokalu, gdyby lokal ten wchodził w skład zasobu mieszkaniowego gminy.
Formularze wniosku o przyznanie dodatku i deklaracji o
dochodach oraz wyjaśnienia można uzyskać w Urzędzie Gminy pok. nr 19 (tel.
8362075 w.13). Formularze wniosków i deklaracji dostępne są również w
Spółdzielni Mieszkaniowej.