Baner głowny strony UG GORZYCE Strona ministerstwa
Normalna wielkość czcionki
Średnia czcionka
Duża czcionka
Kontrast 2
    Dodatki mieszkaniowe
 
Kategoria Dodatki mieszkaniowe
Nazwa pozycji Przyznanie dodatku mieszkaniowego
Potrzebne dokumenty
WNIOSEK O PRZYZNANIE DODATKU MIESZKANIOWEGO  
Deklaracja o wysokości dochodów członków gospodarstwa domowego  
Druk-zaświadczenie o zatrudnieniu  
Oświadczenie dot. zgody na przeprowadzenie wywiadu środowiskowego  
Opłaty skarbowe
Nie pobiera się.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 21 czerwca 2001r., o dodatkach mieszkaniowych ( Dz.U.2019.2133 t.j.)
Miejsce załatwienia sprawy
Urząd Gminy Gorzyce, ul. Sandomierska 75, pok nr. 19 tel. 8362075 wew.13 insp. Roman Modras.
Termin załatwienia
W ciągu miesiąca od dnia złożenia wniosku.
Tryb odwoławczy
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, za pośrednictwem Wójta Gminy w terminie 14 dni licząc od daty otrzymania.
Dodatkowe informacje

INFORMACJA DLA OSÓB UBIEGAJĄCYCH SIĘ O DODATEK MIESZKANIOWY

Dodatek mieszkaniowy przyznaje na wniosek osoby uprawnionej do dodatku mieszkaniowego Wójt Gminy w drodze decyzji administracyjnej  (wnioskodawca składa osobiście w Urzędzie Gminy w pok. nr 19 wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego na obowiązującym druku, potwierdzonym przez Zarządcę (Spółdzielnię Mieszkaniową).

Do wniosku dołącza się deklarację o dochodach za okres 3 m-cy kalendarzowych poprzedzających dzień złożenia wniosku wypełnioną wg wzoru umieszczonego na tablicy ogłoszeń oraz inne niezbędne dokumenty.

 

Wykaz dokumentów do wglądu niezbędnych przy składaniu wniosku:

-          osoby pracujące: zaświadczenie o wys. dochodów za okres 3 m-cy (wyliczone do celów dod. mieszk.).

-          renciści, emeryci: odcinki świadczeń z 3 m-cy poprzedzających (akt. decyzja o przyznaniu świadczenia).

-          osoby niepracujące: zaświadczenie z PUP o wysokości zasiłku dla bezrobotnych lub o wys. składki na ubezp. zdrowotne lub o niefigurowaniu w ewidencji. (w przypadku braku w/w dokumentów oświadczenie pod odpowiedzialnością karną)

-          osoby pobierające zasiłek rodzinny: dokumenty potwierdzające wysokość zasiłku z ost. 3 miesięcy.

-          osoby prowadzące działalność gospodarczą: zaświadczenie o wysokości dochodów za ostatnie 3 m-ce z Urzędu Skarbowego lub oświadczenie o uzyskanych dochodach.

-          płatnicy podatku rolnego: dochód ustala się wg pow. gruntów w ha przelicz. (decyzja w sprawie wymiaru podatku)  i  dochodu z 1 ha przel. ogłaszanego przez Prezesa GUS (IX.2019r. = 2.715 zł/rok)

-          osoby otrzymujące alimenty: odcinki świadczeń z 3 m-cy poprzedzających lub wyrok Sądu.

-          osoby otrzymujące pomoc finansową od innych osób: oświadczenie o wysokości otrzymanej pomocy.

-          osoby pobierający stałe świadczenia z OPS: wydruk pobranych świadczeń z OPS.

-          osoby, którym przysługuje ryczałt na zakup opału: ostatni rachunek za en. elektryczną.

-          w s z y s c y: wykaz opłat czynszowych za miesiąc w którym składany jest wniosek; wykaz powinien być wystawiony na imię i nazwisko wnioskodawcy lub współmałżonka wspólnie zamieszkującego, a ilość osób wykazanych w deklaracji powinna być zgodna z ilością osób w wykazie opłat czynszowych.

-          Oświadczenie o wyrażeniu zgody na przeprowadzenie wywiadu środowiskowego.

 

Za dochód uważa się wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe. Osoby zarejestrowane w PUP nie pobierające zasiłku dla bezrobotnych za których PUP opłaca składki na ubezpieczenie zdrowotne wpisują jako dochód wysokość tych składek za ostatnie 3 m-ce. Do dochodu nie wlicza się  świadczeń pomocy materialnej dla uczniów, dodatków dla sierot zupełnych, jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się dziecka dodatku z tytułu urodzenia dziecka, pomocy w zakresie dożywiania, zasiłków pielęgnacyjnych, zasiłków okresowych z pomocy społecznej, jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy społecznej oraz dodatku mieszkaniowego.

Przez gospodarstwo domowe rozumie się lokatora samodzielnie zajmującego lokal lub lokatora, jego małżonka i inne osoby wspólnie z nim zamieszkujące i gospodarujące, które swoje prawa do zamieszkiwania w lokalu wywodzą z prawa tego lokatora.

Wójt Gminy może odmówić przyznania dodatku mieszkaniowego, jeżeli w wyniku przeprowadzenia wywiadu środowiskowego ustali, że występuje rażąca dysproporcja między niskimi dochodami wykazanymi w złożonej deklaracji, a faktycznym stanem majątkowym wnioskodawcy, nieuzasadniająca przyznania pomocy finansowej na wydatki mieszkaniowe. Upoważniony pracownik przeprowadzający wywiad środowiskowy może żądać od wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego złożenia oświadczenia o stanie majątkowym, zawierającego w szczególności dane dotyczące posiadanych: ruchomości i nieruchomości, zasobów pieniężnych. Odmowa złożenia oświadczenia stanowi podstawę do wydania decyzji o odmowie przyznania dodatku mieszkaniowego.

Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.

Dodatku mieszkaniowego nie przyznaje się, jeżeli jego kwota  byłaby niższa niż 2% kwoty najniższej emerytury. Kwota najniższej emerytury od dnia 01.03.2020r. wynosi 1200,00 zł.   ? 2% = 24,00 zł.

Jeżeli w wyniku wznowienia postępowania stwierdzono, że dodatek przyznano na podstawie nieprawdziwych danych zawartych w deklaracji lub wniosku, osoba otrzymująca dodatek jest obowiązana do zwrotu nienależnie pobranych kwot w podwójnej wysokości wraz z odsetkami i kosztami egzekucyjnymi.

Powierzchnia normatywna:             1 osoba -               35m2      2 osoby -               40 m2     3 osoby -               45m2

                                                               4 osoby -               55m2      5 osób -                 65m2      6 osób -                 70m2

                Dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię o 5m2. Dodatek mieszkaniowy przysługuje, gdy powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego nie przekracza normatywnej powierzchni o więcej niż: 30% albo 50% pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60%.

Jeżeli osoba ubiegająca się o dodatek mieszkaniowy zamieszkuje w lokalu mieszkalnym lub domu niewchodzącym  w skład mieszkaniowego zasobu gminy, do wydatków przyjmowanych dla celów obliczenia dodatku zalicza się wydatki, które w wypadku najmu lokalu mieszkalnego byłyby pokrywane w ramach czynszu, lecz wyłącznie do wysokości czynszu, jaki obowiązywałby dla danego lokalu, gdyby lokal ten wchodził w skład zasobu mieszkaniowego gminy.

Formularze wniosku o przyznanie dodatku i deklaracji o dochodach oraz wyjaśnienia można uzyskać w Urzędzie Gminy pok. nr 19 (tel. 8362075 w.13). Formularze wniosków i deklaracji dostępne są również w Spółdzielni Mieszkaniowej.

 
  Ilość odwiedzin: 1847768